» » Jura s9 met bevriezingsverschijnselen

Jura s9 met bevriezingsverschijnselen

Geplaatst in: Algemeen | 2

Vandaag stond een alleraardigste mevrouw bij ons in de winkel. Ze had een jura s95 in de auto. Hij deed het niet meer en omdat wij wmf en jura dealer waren, was het tijd om te oriënteren op een nieuwe machine. Dit uiteraard voor het geval dat het niet zinvol meer was om de oude machine te laten repareren.

“Hoe oud is de machine dan”, vroeg ik, en “heeft u hem veel gebruikt?” “Nou, eigenlijk alleen in het weekend en ik denk, – ja hoe lang hebben we dat ding eigenlijk al -, ik denk, dat de machine zeker al 8 jaar oud is.”

Na kort de Jura en WMF machines bekeken te hebben – Het is ten slotte leuk om naar nieuwe machines te kijken-, was het toch tijd om de oude trouwe Jura uit de kofferbak te halen. “Ja,”zo zei de mevrouw, “ik rijd er al een weekje mee rond en ik kom er eigenlijk nu pas toe om hier langs te gaan”.

Eerst maar eens het deurtje openen om het bouwjaar te bekijken. 22 augustus 2000. Mooie leeftijd, dacht ik. Benieuwd naar wat er met de machine aan de hand is, plug ik de machine aan het stroom en probeer in te loggen in het programma om het gebruikte aantal koppen te bekijken. Maar helaas, geen resultaat. SYSTEEM VULLEN en STOOM INDRUKKEN, knipperde de Jura trouw…

Ik druk op STOOM en hoor de machine vervolgens schakelen. De pomp geeft echter geen enkel teken van leven, systeem vullen (er hoort dan water uit de stoompijp te komen), ho maar. Dat zou kunnen betekenen dat de machine geen water krijgt, zo denk ik, danwel dat ergens een verstopping zit.

Nu zat er een waterfilter in en vernam ik dat deze pas was verwisseld. Als deze niet goed doorgespoeld is met water, ontstaat er in het filter een luchtbel, waardoor het systeem niet gevuld kan worden. Om te kijken of dit het geval was, het ik het filter verwijderd en zo waar: de pomp sloeg aan en hij zoog water aan…Maarrrr, geen water uit de stoomkraan, terwijl de pomp wel erg hard zijn best deed. Wat nu? Een verstopping of…

Nou had die mevrouw al week lang met de machine in de kofferbak rondgereden en had het ’s nachts aardig gevroren. Wat dan natuurlijk ook het geval kon zijn, dat het water in het thermoblock en de leidingen bevroren was. En om dat te kunnen testen was het dus zaak de machine te laten ontdooien.

Na 25 minuten wachten, – we hadden de WMF’s en de Jura’s nog maar eens bekeken en een reparatieformulier al aangemaakt (de machine was in nieuwstaat en had pas 8000 koppen gelopen) – weer geprobeerd. En zo waar! Hij begon te pruttelen, water te geven en het systeem te vullen! Dus toch bevroren.

Gelukkig, zo bleek, had de auto met machine ‘s-nachts in de garage gestaan, waardoor de machine waarschijnlijk aan ernstiger schade is ontkomen.

Dus mocht uw machine kapot zijn, zet hem in de winter niet alvast maar in de auto, dat kan namelijk tot ernstige schade leiden aan uw machine. Voorkomen is immers beter dan genezen!

2 Reacties

  1. Folkert
    |

    In het vorige geval bracht een servicebeurt uitkomst!

  2. Eltjo
    |

    Ik heb dezelfde verschijnselen. Eerst leek het idd een tijdelijk verschijnsel en ging het na even weer weg. Het kwam alleen steeds vaker terug. Ook in combinatie met verkalken. Ondanks het ontkalken etc. hebben we nu een apparaat dat alleen maar STOOM DRUKKEN en SYSTEEM VULLEN weergeeft.

Laat een Reactie Achter